RORMaxx – sportovní automobil poháněný větrnou energií

Tisk
Hodnocení uživatelů: / 0
NejhoršíNejlepší 
Středa, 12. srpen 2009
rormaxx_titlV rámci probíhajícího hledání alternativních zdrojů energie byly některé věci přehlíženy, jako třeba vítr. Proto se nyní na mnoha místech začínají budovat větrné elektrárny jako zdroj snadno přístupné energie z obnovitelných zdrojů.
Toto řešení se ujalo i v podobě pohonu sportovního vozu. Zatímco návrh je teprve v první fázi vývoje, základní princip fungování byl již zveřejněn. Překvapivě tato myšlenka nepochází z žádné prominentní laboratoře, ale vyšla z hlavy dvou studentů.
Rory Handel a Max Bricklin, oba z Harvard-Westlake jsou odpovědni za koncepci větrem poháněného auta. RORMaxx bude poháněn 210 kW elektromotorem. Výkon bude poskytnut z lithium-phosphate baterií, které mohou být nabíjené skrz solární panely, které budou sloužit jako obložení automobilu. Za slunečního dne by solární energie mohla prodloužit celkový dojezd o 15–30 %.

rormaxx_1
Rám RORMaxxu bude co nejlehčí, aby bylo možné dodržet požadovaný výkon. Plánuje se použití stejných materiálů jako u formule 1, hliníku a oceli, které budou použity jen v nezbytných případech.
Jde o tzv. střídače, které zajišťují mimořádně vysokou účinnost největšího fotovoltaického systému na světě. Systém leží asi 250 km jižně od Madridu na ploše zhruba 118 hektarů (185 fotbalových hřišť), na kterém je v současnosti instalováno 350 000 fotovoltaických panelů dodávajících výkon 46,7 MW. Od loňského roku je v provozu 7 beztransformátorových jednotek se střídači s výkony od 250 kW do 1,0 MW, které splňují vysoké nároky na účinnost a hospodárnost moderních fotovoltaických zařízení. Modulární konstrukční systém střídačů a panelů dodaný firmou Bonfiglioli má na vstupní straně vždy dva individuální stejnosměrné moduly o výkonu 140 kW, které jsou kombinovatelné velmi jednoduše se střídavými výstupními moduly. Stejnosměrná strana je dimenzována pro napětí 425–875 V, maximálně 900 V.

rormaxx_2
Jakmile se vozidlo začne pohybovat dopředu, bude proudící vzduch směřován do 4 otvorů, kde budou umístěny malé turbíny. Turbíny budou připojeny na ultra-kondenzátory, kde se bude skladovat energie do té doby, než bude opět zapotřebí. Kondenzátory zajistí rychlejší akceleraci na trati a při výjezdu ze zatáček.
Handel a Bricklin také uvažují o konopí, jako kompozitního materiálu pro tvorbu karoserie, než o karbonových vláknech. Věří, že to bude krok k ekologičtějšímu vozidlu bez zvýšení jeho váhy.

Zdroj: http://www.formulaae.com