Také integrovaný elektropohon může mít estetický vzhled |
Napsal uživatel Gustav Holub |
Pondělí, 27. duben 2009 |
Toto konstatování platí o nových vysoce dynamických elektrických pohonech s integrovanými měniči kmitočtu přímo v prostoru motoru na straně napájení a řídicí elektroniky, vyznačujíc se vysokým měrným výkonem a účinnosti. Jde o tzv. mechatronické pohonné jednoty firmy Wittenstein pro decentrální řízení vícemotorových systémů u výrobních a zpracovatelských strojů nebo zařízení.
Pohonná jednotka vybavená synchronním elektronicky komutovaným, bezkartáčovým elektromotorem a permanentními magnety ze vzácných zemin v rotoru, dává vysoký točivý moment při mimořádně kom¬paktní konstrukci a zkrácené délce motoru ca o 50 %. Integrovaná pohonná jednotka byla vyvinuta jako převodová jednostupňová, pro lineární aplikace s pastorkem a ozubenou tyčí, nebo jako dvoustupňová převodovka pro rotační úkony. Odstupňování převodů je jemné a umožňuje optimální dimenzování z hlediska energetická účinnosti, dynamiky a hlučnosti převodu, která byla snížena o 6 dB. Pokud jde o samotný motor, ten se vyznačuje použitím tenkých a kvalitních statorových plechů s nízkým ztrátovým číslem a vysokým plněním drážek měděným vinutím. Při volbě otáčkové a rychlostní zpětné vazby zvolila firma osvědčený robustní rezolver a vsadila na funkční přesnost optického enkodéru. Vysokopólový, pomaloběžný motor s dutým hřídelem může být vybaven elektromagnetickou přídržnou brzdou, rovněž s permanentními magnety, pracující bez mechanické vůle, resp. protočení rotoru. Tyto pohonné mechatronické integrované jednotky se úspěšně uplatňuji v robotice, manipulační technice, u balicích strojů, atd. a dokumentují, že i integrovaný elektropohon může mít estetický design. Literatura: Antriebstechnik, 2008, č. 12, str. 30 - 12: S. Wallauer: Mechatronik und Energieeffizienz |