Domů

Inovace v elektropohonech pokračují

Tisk Email
Hodnocení uživatelů: / 0
NejhoršíNejlepší 
Napsal uživatel Gustav Holub   
Pátek, 24. červenec 2009

inovace_pohony_titlPro dodavatele elektrických pohonů byly evropské elektrotechnické veletrhy v l. pololetí t.r. velkou příležitostí k předvedení nových produktů pro standardní a především technicky náročné regulované aplikace, počínaje pohony ventilátorů, čerpadel, kompresorů atd. a konče inteligentními servopohony pro obráběcí centra, robotiku, manipulační a balicí techniku a jiná zařízení. Mimořádná pozornost ve vývoji je v současnosti věnována maximální energetické úspornosti a rozsahu bezpečnostních funkcí při zvyšování snadnosti obsluhy. Níže je uvedeno několik vybraných příkladů novodobých netradičních otáčkově řízených pohonů se špičkovými výkony a vlastnostmi uvedených na trh na počátku tohoto roku.

inovace_pohony_1
Obr. 1. Regulační stavebnicová jednotka s početnými I/0 softwarovými funkcemi a rozhraními (vlevo) a inteligentní operátorsky panel (vpravo) umožňující přístup i nezkušenému pracovníkovi k funkcím měničů frekvence (Siemens)

Firma Siemens:
Z rozsáhlého sortimentu inovovaných řídicích systémů elektropohonů je na místě se především se zmínit o inteligentní řídicí jednotce CU 235 pro regulaci čerpadel a ventilátorů a jejich uvádění do bezproblémového provozu. O tuto kompaktní obslužnou jednotku s uživatelsky specifickou regulací provozu jsou rozšířeny měniče frekvence známé řady Sinamics G 120. Jednotka může vedle optimálně zvoleného množství digitálních a analogových I/O navíc disponovat přídavnými softwarovými funkcemi pro řízení technologických průběhů, jakož i pružnými rozhraními pro rychlé a komfortní napájení na cizí regulační systémy.

inovace_pohony_2
Obr. 2. Asynchronní motor z nové řady s inteligentním integrovaným měničem frekvence do jediné pohonné jednotky (Hanning)

Firma Hannings
Pomocí kombinace asynchronního motoru a měniče frekvence namontovaného zčásti v rozšířené svorkovnici a zčásti v motoru pod krytem na straně ventilace se dosahuje maximální úspornosti prostoru a sníženi nákladů na instalaci kompaktní jednotky. Tím odpadají spojovací kabely mezi motorem a měničem a problémy s elektromagnetickou kompatibilitou. Tyto monoblokové řídicí jednotky jsou dodávány do výkonu 3,0 kW a dají se dimenzovat pro otáčky až 10.000 Min-1.

inovace_pohony_3
Obr. 3. Nový asynchronní motor z řady L-force s nejvyšší třídou účinnosti IE 1 podle doporučení IEC 60034 z roku 2008 (Lenze)

Firma Lenzer
Nová řada asynchronních motorů stavebnicové konstrukce s výkony do 45 kW se kromě dokonale sladěné funkce přesného snímače otáček a elektromagnetické brzdy vyznačuje vysokou energetickou úsporností díky nově řešenému nízkoztrátovému magnetickému obvodu statoru. Účinnost motorů již odpovídá třídě IE 1 podle doporučení IEC 60034 z roku 2008.

inovace_pohony_4
Obr. 4. Představitel z řady vysokomomentových, pomaloběžných bezpřevodových synchronních motorů (Parker Hannifin)

Firma Parker Hannifin:
Přiřadila se k výrobcům vysokomomentových, pomaloběžných synchronních, bezpřevodových motorů s permanentními magnety v rotoru, které nahrazuji úspěšné převodové elektromotory v řadě aplikací a které pracují rovněž energeticky velmi úsporně v porovnání s převodovými asynchronními motory. Řada těchto vysokomomentových motorů zahrnuje výkony až do 320 kW a točivé momenty do 22.000 Nm při otáčkách 50 - 500 min-1.

Firma Baumüllerr:
Je dodavatelem úzce speciálních regulovaných pohonů řešených na míru s odběrateli a v tomto sortimentu dominuji např. servomotory s diskovým rotorem a axiální vzduchovou mezerou, vysokomomentové motory s normálním nebo dutým hřídelem, přímé lineární vysokorychlostní motory viz obr. 5.

inovace_pohony_5
Obr. 5 Část sortimentu netradičních konstrukcí motorů pro speciální aplikace, včetně přímých lineárních os (Baumüller)

Závěrem lze konstatovat, že od postupného zavádění prvních střídavých regulovaných pohonů s digitálním řízením točivého momentu uplynulo již vice než 20 roků a vývoj v řídicích systémech pokračuje dále.  Novodobé pohony jsou stále technicky propracovanější a jsou hospodárnou alternativou za mechanické metody otáčkové regulace.  Jsou již nabízeny střídavé servopohony, které jsou rok od roku inteligentnější, komunikativnější, dají se snadno instalovat a integrovat do řídicích systémů poháněných strojů a zařízeni.

Literatura: Antriebstechnik, 2009, č. 5, str. 20, 26 a 29

 
insio


insio


insio

Buďte stále v obraze:

Chci odebírat novinky