Energetická účinnost středem zájmu na veletrhu SPC/IPC/Drivesm |
Středa, 22. prosinec 2010 |
Vývojáři, výrobci a uživatelé komponent, kompletních elektropohonů, jakož i integrovaných automatizačních řešení měli opět možnost na tomto prestižním 21. tradičním veletrhu a v doprovodném programu své produkty nejen předvést, ale také přinést a vyměnit zkušenosti, inovační a kreativní nápady. Ústředním tématem byla energetická účinnost, průmyslová identita, bezpečnost a zajištění bezchybného provozu (Safety and Security). Právě energetická účinnost je v současnosti ústředním tématem ve všech průmyslových a technických oborech.
S nejrozsáhlejším množstvím inovací přišly nejen velké firmy a společnosti disponující širokou výzkumnou a vývojovou základnou, ale také mnohé menší firmy specializující se na unikátní jednoúčelové pohony a automatizační systémy. Zejména v automatizační technice bylo možné najít mnoho směrů a cest v zacházení s energií. Samotná náhrada starých elektrických pohonů moderními systémy řízení skrývá velký potenciál ve snižování spotřeby elektrické energie. Průmyslové zpracování obrazu, bezdrátová komunikace RFID, datové matrice a různé čárové kódy jsou technickými prostředky pro převod témat a funkcí průmyslové automatizace a identifikace. Pomocí moderní senzorové technologie se dosahují bezpečnější, účinnější a cenově příznivější výrobní procesy, odolnější vůči poruchám a virům. V rámci zajištění ochrany a bezpečnosti zařízení jde o ochranu personálu na jedné straně (Safety) a na druhé straně o zabránění neodborným zásahům do dat a zařízení (Security), zejména v oblasti IT, která zaujímá vlivem narůstajícího vzájemného propojování stále vyšší a důležitější postavení v hierarchii funkcí. Velkou pozornost budily přesně a rychle regulované elektropohony a zdroje proudu pro hybridní automobily vyvíjené v rámci evropského programu E-Mobility, zejména vysokovýkonné pomocné pohony pro autobusy a užitková vozidla. Tak např. firma Lenze nabízí vodou chlazené agregáty s výkony na výstupu zdroje 7.5 až 30 kW. Firma Semikron má ve výrobním programu tři typy měničů s výkony 55 kVA pro elektromobily a užitková vozidla, 250 kVA pro plně elektronické a hybridní vozidla a 40 kVA pro pomocné pohony průmyslových vozidel. Kdo hledal inteligentní a na budoucnost orientovaná řešení pro automatizaci výrobních procesů nebo také pro oblast výroby a přenosu energie, našel na veletrhu určitě vhodné partnery k rozhovorům. K těmto ústředním tématům nabízel veletrh rozsáhlý objem informací, nové vývojové tendence a příklady aplikací. Literatura: Obr. 1 Část sortimentu vysokomomentových, pomaloběžných, bezpřevodových přímých pohonů, s plným nebo dutým hřídelem pro přesné polohování různých vřeten a válců (Baumüller) Obr. 2 Jednoduchý nový magnetosenzorický systém snímání polohy se dá optimálně integrovat do existujících struktur ozubení (Siko) Obr. 3 Vysokonapěťová varianta trojfázová měřiče pro hybridní vozidlo z řady do 150 kW, osazeného IGBT tranzistory ve výkonové části (Semikron)
|