Permanentní odhalování úspor elektrické energie |
Podle názoru odborníků z německého Centrálního elektrotechnického svazu (ZVEI) ukázaly na průmyslovém hannoverském veletrhu velmi úspěšné speciální expozice "Energetická účinnost v průmyslových procesech" a tzv. "Tunel energetické efektivnosti", že vedle výroby a rozvodu našlo i účinné využívání elektrické energie své místo v nazírání odborné veřejnosti. Svaz zesiluje své aktivity ve zvyšování úspornosti a efektivity elektrických pohonů, přičemž těžištěm a současné rozběhovou etapou má být doplňující iniciativa "Energetická inteligence - EnQ" předváděná pravé v citovaném tunelu energetické efektivnosti. Své aktivity zahájil svaz již před dvěma roky. Iniciativou EnQ se má německým dodavatelům elektrických pohonů objasnit, jaký enormní potenciál úspor tkví v inteligentním využívání energeticky efektivních produktů a systémů. V samotném oboru chlazení, vytápění a klimatizace by se dal ročně dosáhnout objem úspor téměř 60 miliard kWh, což odpovídá ca 40 % spotřeby elektrického proudu všech soukromých domácností v Německu. Téměř polovinu z toho 27,5 kWh mohou pokrýt energeticky úsporné pohony strojů a zařízení. To znamená 11% celkové průmyslové spotřeby nebo 2,2 miliardy Euro ročně. Tento potenciál úspor se může zvýšit zavedením asynchronních motorů s vysokou účinností třídy Eff 1 a elektronickým řízením otáček. V Německu lze zhruba 30 milionů instalovaných pohonů v průmyslu považovat za inovačně nezbytné z hlediska energetické účinnosti. Modernizací pohonů s využitím 3fázových asynchronních motorů s třídou účinnosti Eff 1 a elektronickým řízením otáček lze dosáhnout potenciály úspor v individuálních rozsáhlých aplikacích mezi 20 až 50 % a výše. Na evropské úrovni existuje již zákonná povinnost zavádět trojfázové asynchronní motory s vysokou třídou účinnosti Eff 1. Tato směrnice se opírá o příslušné evropské normy. V jiných zemích (USA, Kanada, Brazílie, Čína, Austrálie aj.) jsou tyto směrnice rovněž v platnosti a předpokládá se, že celosvětové motory s třídou účinnosti Eff 2 a Eff 3 v brzké době zmizí ze světového trhu. U dodavatelů motorů do USA je třeba respektovat navíc směrnici "Prémium Efficiency Category" a do Austrálie směrnici MEPS (Maximum Efficiency Program Senes).
Literatura: |