Nejlepší postupy při měření a vyhledávání závad u motorů a pohonů |
Napsal uživatel Ing. Jiří Ondřík - GHV Trading Brno |
Pondělí, 28. květen 2012 |
Dobře udržované motory znamenají nejen výrazné úspory energie, ale také snižují dobu strávenou vyhledáváním závad v provozu, což znovu snižuje náklady a umožňuje provádět další potřebné práce. Kolik toho víte o vašem motoru? Přesná diagnostika redukuje vaši námahu, ušetří čas a cenu procesu vyhledání závady. To vše jsou důvody, proč je postup vyhledávání závad důležitý pro vás a pro vaši práci. Motory spotřebovávají 65 % veškeré produkované energie. Zredukování doby prostojů motorů znamená efektivně využít jejich provozování a energii. Více času stráveného hledáním závady v továrně znamená další náklady navíc.
Postupně se budeme zabývat:
V následujících článcích osvětlíme zásady a postupy vyhledávání závad na motorech a pohonech v průmyslových a komerčních aplikacích a osvětlíme základní principy motorů. Podíváme se, jak lze měření na vstupu použít pro vyhledání běžných problémů. Poté se zaměříme se na další části pohonu a podíváme se na běžné problémy, které lze diagnostikovat na výstupní straně. Podíváme se, jaké přístroje můžeme použít v dané situaci a jaká měření lze použít pro identifikaci závady v motorovém systému. Výsledkem by mělo být zefektivnění procesu vyhledávání závady. Cílem je ušetřit čas a peníze použitím efektivních postupů k vyhledávání závad. V této první části budeme identifikovat jednotlivé prvky motorové sestavy a jejich součinnost. Dále se dovíme více podrobností o každé z částí systému a naučíme se, jak zde vyhledat závadu. Jak můžete vidět, budeme mapovat problém a měřením jej budeme diagnostikovat.Obsah je rozdělený na různé testované části ve standardních třífázových motorových systémech.
Článek je určený pro vyhledávání závad třífázových motorů a pohonů. Tyto jsou nejběžněji používané v komerčních a průmyslových aplikacích. Obsah dobře neřeší problematiku jednofázových motorů. Obsah:
Měření na vstupu systému:
Měření na výstupu:
Měření na motoru a připojených pohonech:
Popis funkce:
Jádrem moderního 3fázového motorového systému (část, která ho činí účinným a flexibilním) je invertor. V aplikacích s proměnným kmitočtem je úkolem invertoru vzít vstupní napětí s konstantní amplitudou a frekvencí a přeměnit ho na výstupní, kde napětí a frekvence budou přesně řízeny. Řízením výstupního napětí a frekvence můžeme přesně řídit energii do motoru, čímž se ovládá výsledný mechanický pohyb vykonávaný osou motoru. Podívejme se detailněji ve třech krocích, jak pracuje „Variable Frequency Drive" (VFD) motor. 1. Krok – Usměrnění proudu AC na DC3fázový střídavé napětí (AC výkon) je usměrněno na stejnosměrné (DC výkon) usměrňovačem. Pokud je třeba, je DC výkon zvyšován nebo snižován, aby se dosáhlo požadovaného výstupního napětí. 2. Krok – Pulzní šířková modulacePo stejnosměrné sběrnici (DC bus) je čistě stejnosměrný výkon dodán do invertoru. Mnoho invertorů používá pulzní šířkovou modulaci (PWM) pro změnu napětí dodávaného do motoru, které mění rychlost a moment. To je způsob jemného řízení VFD motorů. 3. Krok – Motor vytváří moment a pohybVýsledek 3 fázového AC výkonu je potom přivedený na stator motoru, který vytváří rotační magnetické pole. Toto pole je příčinou otáčení rotoru. Podkladem pro článek je publikace „Odstraňování problémů u motorů a pohonů: Od základních zkoušek po pokročilou diagnostiku" (Glen A. Mazur, ve spolupráci s firmou Fluke) a doprovodné soubory přednášek. Pokračování příště. |