Převozné trakční měnírny 3 kV DC |
Napsal uživatel Ing. Michal Satori, Elektrizace železnic Praha a.s. |
Úterý, 21. červen 2011 |
Převozné trakční měnírny 3 kV DC slouží jako zdroj pro napájení trakčního vedení proudové soustavy 3 kV DC, a to v těchto základních případech:
První převozné trakční měnírnyPrvní převozné trakční měnírny pro Československé dráhy (dále jen ČSD) byly vyrobeny v ČKD již v padesátých letech minulého století a vycházely z koncepce jednovozových převozných měníren s výkonem 2,4 MW při napětí 1 650 V DC, které byly určeny pro napájení trakčních vedení velkolomů v SSSR. Převozné trakční měnírny pro ČSD však byly dvouvozové a bylo použito usměrňovací soustrojí používané v měnírnách ČSD, to je rtuťový šestipulsní usměrňovač se dvěma stojany typu 6U1 152 v můstkovém spojení. Jejich výkon byl 2,4 MW při napětí 3 300 V DC. Technologie byla pevně instalována na dva železniční vozy. První železniční vůz, takzvaný strojový, měl délku 20 m a obsahoval technologii rozvodny 22 kV, 50 HZ, usměrňovačovou skupinu (trakční transformátor s tlumivkou nulové špičky a usměrňovač), takzvaný strojový rychlovypínač a zařízení vlastní spotřeby, včetně transformátoru 22/0,4 kV, 50 HZ. Druhý vůz, takzvaný napáječový, měl délku 7,7 m. Obsahoval technologii rozvodny 3 kV DC (napáječové rychlovypínače a odpojovače), omezovací tlumivku k omezení strmosti zkratového proudu a filtrační zařízení, sloužící k omezení střídavé složky ve výstupním stejnosměrném proudu.
Převozné trakční měnírny nové řadyNa začátku šedesátých let minulého století byla do zkušebního provozu uvedena převozná měnírna nové řady. Vylepšení spočívalo zejména v použití nového typu usměrňovačové skupiny, který umožnil podstatné zvýšení výkonu převozných měníren, a to z 2,4 MW na 4 MW. Rozměry vozů zůstaly beze změny.
RekonstrukceV 70.-80. letech minulého století byly dvě ze tří provozovaných převozných měníren ČSD kompletně rekonstruovány. Zbývající třetí prošla rekonstrukcí až na konci devadesátých let minulého století. Při rekonstrukci byla vždy nahrazena kobková rozvodna 22 kV za kovově krytý (vzduchem izolovaný) rozvaděč. Trakční transformátor byl vyměněn nebo přepojen ze spojení Yy0Ly6 na Yyn0d1. Rtuťový šestipulsní usměrňovač byl nahrazen za křemíkový. Vzduchové ovládání pohonů bylo nahrazeno za elektrické motorické. Kobky 3 kV byly nahrazeny za kovově kryté (vzduchem izolované) skříně s rychlovypínači. Filtrační zařízení bylo zcela vypuštěno. V rámci rekonstrukce byl doplněn řídicí systém, který umožňoval ovládat převoznou měnírnu z elektrodispečinku. To byl významný pokrok, jelikož u prvních převozných měníren byla ruční manipulace a u převozných měníren nové řady byl sice do strojového vozu doplněn velín, ale ten umožňoval pouze místní ovládání. Nové požadavky
Při rekonstrukci koridorů jsou z finančních důvodů často rušeny výhybky z hlavních tratí k vlečkám stabilních měníren. Při výstavbě nových stabilních měníren jsou vždy srovnávány náklady na realizaci nové železniční vlečky oproti nákladům na výstavbu silniční komunikace s vyšší zatížitelností. S realizací pouze silniční komunikace je však spjat i požadavek na vývoj nového typu převozné měnírny, který by byl přepravitelný po silnici a bylo by možné ho umístit na zpevněnou plochu v areálu stabilní měnírny. Dalším impulzem pro vývoj takového typu převozné měnírny byly plánované rekonstrukce, provozně značně zatížených, stabilních měníren v pražském uzlu a myšlenka jejich využití ŽSR při změně trakční soustavy z 3 kV DC na 25 kV, 50 HZ v celé síti.
Převozná kontejnerová trakční měnírnaV roce 2008 začal, na základě těchto podnětů, v oddělení Technického rozvoje Elektrizace železnic Praha a.s, vývoj nového typu převozné měnírny s výkonem 5,3 MW a typovým označením EZB-PM I. Pro realizaci byly zvoleny ocelové kontejnery se standardizovanými rozměry a systémem uchycování při přepravě. Toto provedení umožňuje bezproblémovou přepravu kontejnerů jak po železnici, tak po silnici. Kontejnery je možné provozovat na železničním voze nebo je umístit na ocelové patky, které se ustaví na zpevněné ploše v areálu stabilní měnírny. V roce 2010 byly kontejnery 22 kV a 3 kV ve výrobním středisku Elektrizace železnic Praha a.s. v České Třebové osazeny elektrotechnologií, která je z větší části typovými výrobky Elektrizace železnic Praha a.s. Po realizaci elektrických vedení (silové obvody, řídící obvody) byly naprogramovány automaty a proběhly funkční zkoušky. Prototyp byl poté typově zkoušen (oteplovací zkoušky, zátěžové zkoušky, zkoušky klimatizace, zkouška funkce automatického hasícího systému). V rámci typových zkoušek byly prováděny i různé mechanické testy, například nakládka na železniční vůz, respektive silniční návěs. Převozná kontejnerová měnírna je nyní nasazena v stabilní měnírně Hoštejn jako její náhrada. Její provoz je dosud bezporuchový. Mezi další výhody převozné kontejnerové měnírny patří nezávislost na přepravním voze. Odpadají tak nutné prohlídky (minimálně po 7 letech), kdy je nutné přemístit převoznou měnírnu do depa kolejových vozidel k výměně ložiskového maziva železničního vozu. Titulní obŕazek: Nasazení převozné kontejnerové měnírny ve stabilní měnírně Hoštejn, Foto: Ing. Richard Lužný
Elektrizace železnic Praha a.s. |