Domů Elektrotechnický magazín Časopis Etm Energetika Posvítili jsme si na: 10% snížení spotřeby energie na železnici

Posvítili jsme si na: 10% snížení spotřeby energie na železnici

Tisk Email
Hodnocení uživatelů: / 8
NejhoršíNejlepší 
Pondělí, 15. říjen 2012

00Zcela unikátní řešení pro železniční dopravu od ABB umožňuje americkému dopravnímu podniku zachycovat nadbytečnou energii, kterou vytváří vlak při každém brzdění ve stanici, a následně tuto energii vracet o několik sekund později při rozjezdu vlaku, čímž se sníží celková spotřeba elektrické energie až o 10%.


Dopravní podnik Southeastern Pennsylvania Transit Authority (SEPTA) provozuje šestý největší přepravní systém ve Spoje­ných státech,
který využívají více než čtyři miliony cestujících v oblasti města Filadelfie. 80 % roční spotřeby elektrické energie v SEPTA slouží k napájení vlaků a z toho 60 % se využívá k vytváření kinetické (pohybové) energie. Většina však přijde nazmar pokaždé, když vlak brzdí při zastavování ve stanici. Zachycováním a recyklací této energie se sníží celková roční spotřeba SEPTA o více než 10 %.

 

SEPTA si zvolila ABB jako poskytovatele řešení, které umožní za­chycovat, ukládat a znovu využívat přebytečnou energii vytvářenou brzdícími vlaky, a ve spojení s optimalizačním softwarem zajistí re­gulaci kmitočtu a prodej velkoobchodních služeb v oblasti elektrické energie zpět na regionální trh s energií. Řešení je založeno na systé­mu rekuperačního ukládání energie ABB Envistore™. Envistore využívá k rekuperaci brzdné energie vlaku a jejímu opětovnému použití při zrychlování obvykle dvouvrstvé superkondenzátory.
 

 

01

 

Pro projekt SEPTA nahradili v ABB toto úložné médium mnohem větším lithium-iontovým akumulátorovým systémem, který je scho­pen ukládat velká množství přebytečné brzdné energie a později, až vzrostou ceny na trhu s elektřinou, zpravidla během špiček a v době vysokých teplot, tuto energii vracet. Software poskytla firma Viridity Energy, která působí v oboru inteligentních sítí.

Řešení od dubna tohoto roku úspěšně funguje v měnírně na rušné lince rychlodráhy Market–Frankford ve Filadelfii, kde slouží pěti stani­cím a rekuperuje energii z téměř 400 každodenních zastavení vlaků v každé stanici.


Očekává se, že díky tomuto řešení se zrecykluje více než 1 200 megawatthodin energie ročně a vzniknou roční úspory nebo tržby až 440 000 USD. Vzhledem k úsporám a tržbám tohoto rozsahu pro­jekt pochopitelně vyvolává spoustu nadšení mezi odborníky v oboru železniční dopravy a energetické účinnosti po celém světě.

Envistore si nedávno vybrala také společnost AGP Metro Polska pro novou, druhou linku metra ve Varšavě, kde bude toto zařízení recyklovat brzdnou energii ze stanic metra a gravitační energii z pod­jíždění pod řekou Vislou.

  

 
insio


insio


insio

Buďte stále v obraze:

Chci odebírat novinky