Energeticky úsporné elektropohony |
Napsal uživatel Gustav holub |
Pátek, 16. leden 2009 |
Téma o úsporách elektrické energie a tím o redukci nákladu za energii je velmi důležité při zvažovaní celkových nákladů po dobu životnosti TCO (Totaly Costs of Ownership). Značný potenciál úspor je také skrytý v elektrických pohonech a to zejména v mechatronických pohonných jednotkách, které v Evropě již nabízejí všichni významní dodavatelé automatizační techniky a jejích komponent.
Svá opatření k dosažení maximální energetické efektivnosti pohonů firma Lenze shrnuje do tří základních pilířů:
Firma SEW Eurodrive stejně jako Lenze sazí plně na mechatronické pohonné jednotky se stávající z převodových motorů s vestavěným měničem kmitočtu ve zvětšené svorkovnici motoru. U nich lze v rozsahu výkonů do 2,2 kW dosáhnout nižší náklady za energii až o 28%. Vícenáklady na poněkud dražší komponenty se amortizuji již v průběhu 1 až 2 roků.
Společnost ABB tvrdí v souvislosti se zaváděním asynchronních motorů s vysokou účinností Eff 1, že použiti těchto energeticky úsporných motorů, např. o výkonu 45 kW, v porovnání s třídou účinnosti Eff 2 zaručuje amortizaci vícenákladů za 1,5 roku za dobu životnosti 15 roků. Za tuto dobu provozu činí úspora nákladů za energii 4.830 Euro.
Z porovnání regulovaných pohonů z měničů frekvence s mechanickým přiškrcováním čerpaného media u firmy Schneider Electric vyplývá úspora energie, až 44 %. Při užitečném výkonu 100 % je příkon v prvním případě jen 160 %, zatímco ve druhém případě až 280 %.
Tradiční výrobce měničů frekvence Danfoss uvedl na trh rovněž mechatronické pohonné jednotky, u nichž je celá řídicí elektronika uložena ve skříni na horní části kostry motoru. Nové pohony pracují s vysokou účinností, dynamikou a úsporami energie. Energeticky úsporné mechatronické pohonné jednotky firmy Nord S integrovanými měniči ve zvětšené svorkovnici motoru co do účinnosti již splňují nároky na velikost účinnosti již podle připravované nové normy IEC 60034-30, s třídami IE 1 až IE 4, (Standard, High, Prémium a Superpremium) místo dosavadních tříd Eff 1 a Eff 2. |