Domů Elektrotechnický magazín Starší ročníky Z praxe pro praxi Budoucnost elektroinstalací tak, jak se na ni dívají v ELKO EP v Holešově (2. část)

Budoucnost elektroinstalací tak, jak se na ni dívají v ELKO EP v Holešově (2. část)

Tisk Email
Hodnocení uživatelů: / 0
NejhoršíNejlepší 
Pátek, 04. únor 2011
elko_2_titlTo téma mě opravdu oslovilo, když jsem nedávno navštívil sídlo předního výrobce inteligentních systémů v Holešově, a mohl si popovídat s majitelem společnosti panem Konečným, o firmě, o zakázkách, o výsledcích činnosti a úsilí, které zde věnují rozvoji firmy a uspokojení poptávky po přístrojích pro moderní elektroinstalace.

Neodolal jsem a využil možnosti pohovořit přímo s ředitelem této moderní a úspěšně se rozvíjející firmy.

Kdybyste byl zákazníkem a rozhodoval se, které modulové elektronické přístroje byste si od ELKO EP koupil a proč?

Pokud bychom se bavili o produktu ze skupiny RELÉ a byl bych zákazníkem, který staví či rekonstruuje dům a chtěl bych si ho „vylepšit i pro stránce elektro", tak bych si koupil třeba schodišťový automat se stmíváním DIM-2. I když ho máme v sortimentu již dlouho, stále se jedná o poměrně neznámý výrobek. Po stisku tlačítka proběhne postupný náběh svítidla na nastavenou dobu a jas, po uplynutí pak postupné zhasínání. Proti klasickému „schodišťáku", který umí jen zapnout/vypnout Vám tento přístroj nabídne skvělé využití tam, kde byste to nečekali. Například v ložnici Vám postupné zhasínání umožní se v klidu dostat do postele a ráno pokud je ještě tma, Vám po probuzení náhlé světlo na plný výkon nepokazí celý den.

Během rozvoje Vaší společnosti a základě vzniklé poptávky se Vaše společnost pustila i do vývoje a výroby prvků pro automatizaci jako jsou spínače, zásuvky, přepínače a další prvky pro automatické ovládání. Chce se mi říci, že u Vás si mohu nakoupit vlastně vše, co potřebuji pro dálkové ovládání elektroinstalace, v domě, bytě, dílně či kanceláři, doplňte mne prosím.

Máte naprostou pravdu. A to je také smyslem naší společnosti. Dát zákazníkovi od A do Z vše, co potřebuje, aby mohl odejít do zaměstnání či za zábavou a vše mu doma správně fungovalo. K tomu slouží tyto naše výrobky, které jsou dodávány v rámci našeho programu LOGUS90.

Dá se říci, že mohu odejít v klidu z domu a mít u sebe jen nabitý mobilní telefon a vše ostatní za mě udělají Vaše výrobky?

Ano. Automatický provoz je jednou z vlastností, kterou naše inteligentní systémy nabízí. V nepřítomnosti regulují teplotu, časově spínají žaluzie i jiné spotřebiče. Systém iNELS má navíc vestavěné prvky zabezpečovacího systému a umí hlídat i další věci, které za určitých okolností spouštějí akci. O všem Vás může informovat prostřednictvím mobilu, anebo naopak přes mobil ovládáte systém Vy. Máte také možnost kdykoliv do svého domu vstoupit prostřednictvím PC a internetu. Vrcholem domácí automatizace je iNELS Multimedia. Přes obrazovku Vaší televize pouhým pohybem ruky a Gyroovladače ovládáte nejen prvky elektroinstalace, ale z centrálního úložiště si dokonce prohlédnete fotky, pustíte filmy, sledujete televizi nebo IP kamery. Tento produkt, který naznačuje další průlom v koncepci ovládání, právě uvádíme na trh.

Jak jsem si všimnul z velkého množství Vašich prezentací a účastína mezinárodních veletrzích nejen v Evropě, ale i v USA držíte se i Vy motta mého dobrého přítele Zdeňka Uhlíře: „Není umění něco vyrobit nebo vypěstovat, ale umět to dobře prodat." a také motto jedné významné reklamní společnosti z Brna, které také rád používám a snažím se uplatňovat i v mojí práci: „Nestačí, že jste dobří, musí se to o Vás vědět." Můžete našim čtenářům přiblížit systém Vašeho marketingu, či jak jinak to děláte, aby se o Vás a Vašich výrobcích vědělo?

Přesně tak. Můžete vyvinout něco převratně nového, ale pokud se to zákazník nedozví, tak nic neprodáte. A my balancujeme na této úrovni vývoj- marketing-prodej. Co si budeme povídat. Elektroinstalatéři a projektanti jsou u nás stále konzervativní a nejraději by si vystačili s vypínačem. Procesní odborníci se zase zajímají o velké objekty, kde hraje inteligentní řízení odlišnou roli. Proto dostat informaci „co je a jak funguje" inteligentní elektroinstalace k potenciálnímu zákazníkovi je obtížné. Ale my tu nejvhodnější cestu hledáme. Mimo standardní materiály, jako jsou katalogy a internet, jdeme cestou aktivního marketingu. Máme kvalitní obchodně-technické zástupce, vyškolené na danou produktovou skupinu. Provádíme školení a snažíme si vybírat kvalitní partnery. Systém inteligentní elektroinstalace iNELS byl pro nás také novým poznáním ve smyslu marketingu zaměřeného na koncového zákazníka. Ze tří odborných elektro časopisů je najednou dvacet pro dům a bydlení. Z jedné odborné elektro výstavy je to najednou deset stavebních veletrhů. Pokud pomineme finanční náročnost, tak je to spíše otázka jakou marketingovou strategii zvolit. Pro rok 2011 připravujeme zajímavou kampaň, tak že o nás uslyšíte a možná nás i uvidíte.

Pane řediteli, když jsem k Vám přicházel, uvítala mne nejen usměvavá hosteska u Vás na recepci, ale také spousta panelů s Vašimi výrobky. Ještě jsme se nezmínili o vývoji. Můžete prozradit našim čtenářům jak to děláte, že jste stále na špici a stačíte včas reagovat na všechny trendy ve Vašem oboru?

Na vývoji je naše firma postavena. Všechny naše výrobky jsou vyvinuty u nás. Předminulý rok jsme otevřeli nové výzkumné a vývojové centrum, kde v současné době pracuje více než 30 zaměstnanců. Neděláme výrobu ani vývoj na zakázku. Jednak jsme s tím měli špatnou zkušenost a jednak stále máme dlouhý seznam nápadů, co vyvíjet. I když převážná část vývoje směřuje k novým výrobkům, tak například pro společnost Tyco UK nyní právě ukončujeme redesign celé řady jejich původních zastaralých hlídacích a monitorovacích relé.

Vím, že nenecháváte také nic na náhodě a ostatní výrobky, které s těmi Vašimi souvisí a zatím je sami ještě nevyrábíte, dodáváte prostřednictvím zastoupení společnosti ETI ze Slovinska. Můžete nám přiblížit v čem je spolupráce touto společností pro Vás přínosem a jaké nejhlavnější výrobky prostřednictvím této společnosti na náš trh dodáváte?

Společnost ETI je náš významný zákazník a dodáváme jim pod jejich značkou již 7 let. Jejich sortiment, který zahrnuje hlavně jističe, chrániče a pojistky, v ČR exkluzivně distribuujeme již třetím rokem. I když původní záměr pro zavedení tohoto sortimentu byl v rámci kompletní dodávky pro rozvaděče iNELS, celkem úspěšně se rozšířil i do naší distribuční sítě. Objem prodeje mě tento rok příjemně překvapil a překonal mé očekávání. I když firma ETI vyrábí své výrobky pro Siemens a jiné „velké" firmy, v ČR byla prakticky neznámá. Na Slovensku koupili před několika lety ELB Báhoň a v minulém roce dokončili úspěšnou akvizici společnosti Kopp - divize výroby jističů.

Když jste svoji společnost před léty zakládal, měl jste již tehdy svoji vizi, nebo jste se dokázal obklopit těmi nejlepšími spolupracovníky, kteří Vám při rozvoji společnosti pomáhali?

Ne, vizi jsem neměl. Já jsem to měl vlastně naopak. Nejprve jsem měl výrobek, pak jsem podnikal jako fyzická osoba a poté jsem založil společnost. Na dobrých lidech je založena každá firma. Dávám přednost mladým nadějným talentům, před tituly a renomovanými manažery. Mnozí se mnou spolupracují více jak 10 let a musím říci, že dnes už táhnou oni mně. Určitě to nebylo tak, že bych je našel najednou někde na začátku, ale nacházel a vybíral postupně. Zdárným příkladem je ředitel společnosti Martin Gahura, který si prošel skoro všechny pozice ve firmě, než se dostal tam, kde je nyní. S odstupem času a při porovnání s „teoretickými manažery s tituly" vidím výchovu vlastních lidí jako jedinou schůdnou variantu pro rozvoj společnosti.

elko_2_1

Je něco co byste s odstupem času dělal jinak než tehdy, jinak se rozhodl?

Tuto otázku nemám rád. Odpovím tedy, že ne, protože bych samozřejmě změnil všechno, co vygenerovalo nějakou chybu. Ale riskování k podnikání patří a dosažené úspěchy nějakou tu chybku jistě zastřely.

Při mojí osobní návštěvě jsem si všimnul jak dobře máte propracovaný interní systém komunikace. Chci Vás za něj pochválit. Svěříte se nám, jak vznikal a jak rychle může Vaše společnost i díky jemu komunikovat se zákazníky aby splnila jejich požadavky a rychle a přesně vyřídila jejich objednávky?

V tomto roce jsme po pěti letech změnili informační systém. Již v předchozím systému jsme měli celkem dobře propracovanou výrobu, řízení přes čárové kódy a jednoznačnou identifikaci komponent, polotovaru i výrobku. Při výběru nového systému jsme se proto více zaměřili na moduly (CRM, eshop, B2B), které přispívají ke zlepšení komunikace nejen uvnitř firmy, ale i směrem k zákazníkovi. Zákazník má například možnost na B2B portále vidět, kdy bude jeho další zakázka vyrobena, v případě že není dostatečné množství skladem. Když jsem toto prezentoval předminulý týden odpovědné osobě našeho významného OEM zákazníka Schneider Electric (USA), nevěřili vlastním očím.

Na závěr něco osobního. Vím, že máte také svého koníčka, kterým je láska k motorismu. Pomáhá Vám dobíjet Vaše baterky? Jak relaxuje ředitel tak velké a moderní společnosti jako je ELKO EP Holešov?

Za mlada jsem jezdil motokros. Dnes (díky své fyzické nekondičce) jsem přesedlal na enduro, které ještě zvládnu. Díky tomu, že bydlím kousek od lesa, je to ideální relax a když člověk zabere, tak se u toho i spotí.

Kdybyste si mohl přát něco pro sebe a také pro své spolupracovníky do dalších let, co by bylo na prvním místě? Jaké hodnoty jsou pro Vás v životě nejdůležitější?

Aby to, co dělají, je skutečně naplňovalo. V soukromém i pracovním životě to platí úplně stejně.

Pane řediteli, dovolte mi, abych Vám poděkoval za přijetí a za Váš čas, který jste mi věnoval. Na oplátku, přeji já Vám i všem Vašim spolupracovníkům, aby se Vám i nadále dařilo stejně dobře jako doposud a aby Vás neopustila dobrá nálada a paní Štěstěna. Přeji Vám opravdu jen to nejlepší a těším se na naše příští setkání.

 
insio


insio


insio

Buďte stále v obraze:

Chci odebírat novinky