TVEL vyrobil první várku inovativního paliva pro atomový ledoborec nové generace |
Čtvrtek, 28. červenec 2016 |
Výrobní podnik Mašinostrojitělnyj zavod (MSZ, součást struktury ruské palivové společnosti TVEL) dokončil výrobu první várky jaderného paliva pro univerzální ledoborec Arktika nové generace, který byl spuštěn na vodu minulý měsíc. Inovativní palivo může být provozováno dvakrát déle než dosud používané palivo pro námořní reaktory. Zlepšené parametry paliva se projeví především v délce palivového cyklu. Současným atomovým ledoborcům vydrží palivo na čtyři až pět let provozu, nové palivo tuto dobu prodlouží na dvojnásobek. Pro prodloužení palivového cyklu je nutné dosahovat vysoké míry vyhoření paliva, které má vliv na stabilitu konstrukce palivové kazety. Díky použití zkušeností s palivem pro jaderné elektrárny si nové palivo pro ledoborce zachovává stabilitu konstrukce nutnou pro jeho dlouhodobý a především bezpečný provoz.
Nové palivo je určeno pro reaktor RITM-200, což je evoluční verze současných ruských námořních reaktorů vyznačující se kromě jiného velkou kompaktností. Dvojice reaktorů namontovaných na palubě ledoborce bude dodávat na lodní vrtule výkon 60 MW a díky tomu půjde o nejvýkonnější ledoborce světa. V listopadu 2014 byla v podniku MSZ dokončena výroba zkušebních palivových kazet a proběhly na nich ozařovací a mechanické zkoušky. Pro sériovou výrobu inovativního paliva bylo nutné zakoupit nové stroje, protože technologické možnosti původní linky nedostačovaly. Podnik MSZ patří k největším podnikům společnosti TVEL, který se zabývá výrobou a vývojem paliva pro jaderné elektrárny. TVEL je dodavatelem paliva také pro české Dukovany a Temelín, pro slovenské Jaslovské Bohunice a Mochovce, pro dva výzkumné reaktory v Řeži a jeden školní reaktor na FJFI, přičemž výrobu pro české a slovenské elektrárny zajišťuje přímo podnik MSZ. V polovině června 2016 byl v loděnicích společnosti Baltijskij zavod - Sudostrojenije spuštěn na vodu první ledoborec nové generace, který nese název Arktika. Koncem příštího roku má být po provedení nezbytných zkoušek předán zákazníkovi, společnosti Rosatomflot, která provozuje ruskou flotilu jaderných ledoborců a patří do ruské korporace pro atomovou energii Rosatom. V roce 2018 začne ledoborec Arktika doprovázet velkokapacitní tankery odvážející zkapalněný zemní plyn z Jamalského poloostrova, kde se rozjíždí těžba této komodity. Stavba sesterské lodi, která ponese jméno Sibir, již probíhá ve stejné loděnici a v pondělí 25. července byla zahájena výstavba také třetího ledoborce nové generace s názvem Ural. Plavidla mají zahájit provoz v letech 2019 a 2020 a nahradit současné atomové ledoborce, které nyní dosluhují. I přes modernizace plavidel a prodlužování jejich provozu budou muset být krátce po roce 2020 vyřazeny z provozu tři stávající atomové ledoborce. |