Hollandia začíná s robotizací, reaguje tak i na menší formáty prodejen |
![]() |
![]() |
Pátek, 22. únor 2019 |
Zapojením robotů do určité části výrobního procesu reagovaly společnosti Hollandia a HOPI nejenom na současnou situaci na trhu práce, kdy je nedostatek pracovních sil. Dalším impulzem byl požadavek zákazníků na dodávku různých příchutí jogurtů na jednom kartónu, tzv. mixy. „Zákazníci se na základě optimalizace regálového prostoru začínají často přiklánět k řešení zalistování tzv. mixovaných kartónů o 3-5 příchutích. Je to způsobené i tím, že se začaly prosazovat menší formáty prodejen,“ vysvětluje Jan Škoda, Corporate PR & Marketing Manager. „Kromě vyšší konkurenceschopnosti si od modernizace slibujeme úspory za lidskou práci, snížení chybovosti a zvýšení kvality.“ Moderní a efektivní technologie, tedy roboti a postupná automatizace provozů, budou na logistickém trhu v dlouhodobém časovém horizontu konkurenční výhodou. „Naše roboty využíváme až v centrálním logistickém skladu, což je v rámci supply chain poměrně ojedinělé. Jejich hlavní funkcí je mixovat produkty na proložkách. Reagujeme tak na poptávky našich zákazníků,“ Klíčové prvky mixovacího stroje jsou roboti s průmyslnými rameny. Pracovník zajišťující jejich chod vybere na začátku jedinečný obsluhující program, který byl vytvořen na základě požadavků zákazníka. „Jeden robot vybírá dle potřeby požadované příchutě, druhý robot mixuje a třetí umísťuje produkty v kartónech na připravenou paletu. Ta se automaticky zabalí a je připravená k expedici nebo uskladnění. Celý stroj obsluhuje pouze jeden pracovník a jeden manipulant odebírá palety mixovaného zboží pro další skladové manipulace,“ dodává Škoda. Roboty zaváděla japonská firma Fanuc. Pracují s přesností na setinu milimetru. Manuální způsob řešení mixování produktů společnosti Hollandia vyžadoval dle velikosti objemů zboží 10-12 pracovníků v rámci osmihodinových směn po 7 dní v týdnu. Celková investice do projektu byla 16 milionů Kč s návratností 5 let. |