Největší evropská nízkonákladová letecká společnost Ryanair využívá AWS k předvídání prodeje jídla a nápojů na palubě, předvídání údržby letadel a snižování emisí uhlíku |
Středa, 01. červen 2022 |
Pokud společnost Ryanair ještě neznáte, zde je několik faktů: Společnost provozuje jednu z nejnavštěvovanějších internetových stránek o cestování na světě, je největším nízkonákladovým leteckým dopravcem v Evropě a podle finančního ředitele Ryanair „největším prodejcem šunkových a sýrových panini v Evropě.“ Je také zákazníkem Amazon Web Services (AWS) a využívá cloud ve všech svých provozech, aby snížil náklady, omezil plýtvání potravinami, snížil emise oxidu uhličitého a samozřejmě poskytl svým cestujícím co nejlepší zážitek. „Vaše dovolená začíná v letadle," říká Aoife Greeneová, zástupkyně ředitele společnosti Ryanair pro doplňkové služby a vedoucí maloobchodního oddělení, která přesně rozhoduje o tom, jaké jídlo, nápoje a další zboží a v jakém množství by mělo být každé ráno naloženo do každého letadla. „Lidé chtějí svůj gin s tonikem. Chtějí panini se šunkou a sýrem. Chtějí se posadit a odpočívat. Nechtějí slyšet: „Ne, to není k dispozici.“. Naším úkolem je zajistit, aby nikdo nebyl zklamaný." „ Málokdo z cestujících společnosti Ryanair si při kousání do sendvičů uvědomuje, že vozíky valící se uličkou neslouží jen k občerstvení. Vozíky jsou důležitým zdrojem informací o požadavcích a prodejích. Data se vkládají do nástroje strojového učení (přezdívaného "panini prediktor") vytvořeného s přispěním společnosti AWS, jenž letecké společnosti pomáhá přesně předpovídat, které produkty mají být umístěny do kterého letadla. Ale proč? Jakkoli jsou panini se šunkou a sýrem společnosti Ryanair oblíbené, vypočítat, kolik lidí se pro ně v daném letu rozhodne, je větší výzva, než se na první pohled zdá. Společnost disponuje více než 500 letadly a provozuje 2 900 letů denně, přičemž jedno letadlo překonává několik tras v různých zemích. Každé letadlo má omezený prostor – přesně pět vozíků – a může být zásobeno pouze jednou za 24 hodin. Dříve se tým Greenové spoléhal na písemné záznamy a vlastní pozorování, aby předpověděl poptávku od velmi odlišných skupin cestujících, kteří cestují od Atén po Budapešť, Lisabon, Londýn, Marrákeš, Řím a Tel Aviv. Nepřekvapí, že to byl obrovský manuální úkol, který zahrnoval 80 nakládacích základen v celé síti společnosti Ryanair a vyžadoval, aby zaměstnanci procházeli záznamy o tom, co bylo (a nebylo) spotřebováno na předchozích letech a museli určit, co naložit následující týden. „Často žertuji, že moji kolegové, kteří řídí spotřebu paliva, mají snadný život," uvedla Greenová. „Vědí, kam konkrétní letadlo letí, a vědí, jak dlouho mu bude trvat, než se tam dostane. Já nemohu vědět, jestli budeme mít na palubě 100 baletek nebo 100 hráčů ragby." Tzv. panini prediktor analyzuje s na míru navrženým algoritmem údaje, jako je poptávka, spotřeba, délka letu, denní doba, roční období, místo odletu, cílová destinace, národnost cestujících a počet dětí na palubě. Tyto údaje pomáhají společnosti mnohem přesněji určit, co bude na letu pravděpodobně populární. Podle technologického ředitele společnosti Ryanair Johna Hurleyho je tento nástroj užitečný zejména při rozhodování o produktových řadách na nové lince nebo při přidávání nové nakládací základny. „Důležité je, že se díky využití nástroje strojového učení zvýšila spokojenost zákazníků, snížil se náš odpad na polovinu a zvýšil se náš prodej,“ uvádí Hurley. Ryanair v posledním roce zkoumá další způsoby využití cloudu ke svým inovacím. „Testujeme tyto projekty, analyzujeme všechna data, dostáváme zpět výsledky. Je to velká příležitost, jak se ještě více zaměřit na budoucnost a být efektivní,“ vysvětluje Hurley. „Zákazníci po celém světě využívají AWS Machine Learning k vytváření přesných předpovědí, získávání hlubších poznatků ze svých dat, snižování provozní režie a zlepšování zákaznické zkušenosti. Německá Bundesliga například poskytuje fotbalovým fanouškům hlubší vhled pomocí Bundesliga Match Facts postavené na AWS AI a umožňuje jim lépe porozumět rozhodnutím, které jsou ve zlomku sekundy učiněna na hřišti. V České republice, společnosti a startupy v oblasti zdravotnictví, financí a telekomunikací již využívají předpřipravené, účelové AI služby a své vlastní modely se službami AWS ML k optimalizaci obchodních procesů a urychlení inovací,“ uvedl Tibor Kolejak, AWS senior Sales Leader pro Českou a Slovenskou republiku.
Nový nástroj pro prediktivní údržbu Jde o nový nástroj, který je navržen tak, aby dokázal předpovědět, kdy bude potřeba údržba různých částí letadla. Nástroj je modelem strojového učení, vytvořeným pomocí AWS k rozpoznávání vzorců v existujících informacích, které jsou předzvěstí problému. Bude generovat zprávy pro inženýry a doporučovat jim oblasti, na které se mají zaměřit. Informace o proměnných v systému shromažďují tisíce senzorů v celé flotile společnosti Ryanair, přičemž každý let generuje 5 až 60 milionů datových bodů za hodinu. V rámci celé flotily jsou to neuvěřitelné 3 miliardy datových bodů každou hodinu. Zatím se podařilo prokázat potenciál předvídat problémy až čtyři dny předem. Dlouhodobým cílem je vyvinout řešení tak, aby dokázalo předvídat problémy v řadě základních systémů letadla a předcházet tak co největšímu počtu narušení letového řádu. Projekt, který pro každou trasu vyčlení letadlo s nejnižší spotřebou paliva Ve flotile společnosti Ryanair jsou letadla Boeing 737, která mají stejný typ trupu, ale různé konfigurace motorů. Když pilot ráno startuje, musí mít dostatek paliva pro let na dané trase, přičemž toto množství se vypočítává na základě faktorů, jako je vzdálenost, nadmořská výška a protivítr. Pokud tytéž výpočty vložíte do programu, který dokáže data zpracovat, je možné doporučit, které z letadel společnosti by bylo pro danou cestu nejúspornější – optimalizovat spotřebu paliva, snížit emise C02 a ušetřit tak miliony eur. Chatovací bot pro zákaznický servis Nový chatovací bot vytvořený společností Cation Consulting, partnerem AWS, dokáže konverzovat v sedmi jazycích – angličtině, francouzštině, němčině, italštině, polštině, portugalštině a španělštině. Zvládne za měsíc více než půl milionu konverzací. Iniciativa v oblasti digitalizace dokumentů Tato iniciativa odstraňuje papír z několika systémů, které tradičně používaly tištěné dokumenty v leteckém průmyslu. Například vývoj elektronického letového plánu společnosti Ryanair ušetřil 20 milionů listů, tedy 90 tun papíru ročně. Plán "bezpapírové pilotní kabiny", který nahrazuje tištěné příručky digitálními verzemi, snížil množství papíru o 15 kg (33 liber) na pilotní kabinu, celkem o 16 tun ročně, což vede k úspoře spáleného paliva o více než 600 tun ročně. |