Generální oprava 2009 plynové turbíny SGT - 1000F(V64.3A) v provozu Červený mlýn, Teplárny Brno, a.s. |
Úterý, 19. duben 2011 |
Generální oprava spalovací turbíny Siemens SGT - 1000F (V64.3A) byla realizována po 50 000 ekvivalentních provozních hodinách. Hlavním dodavatelem opravy byla firma Siemens Power Generation Berlín. Ve spolupráci s hlavním dodavatelem byla předem dohodnuta doba trvání opravy. Byla stanovena na 15 týdnů v šestidenním pracovním cyklu. V harmonogramu prací byly činnosti soustředěny na dvě hlavní pracovní místa. Revize a oprava rotoru turbíny probíhala v montážním závodě firmy Siemens. Opravy zbývajících částí turbíny na provozu Červený mlýn, společnosti Teplárny Brno, a.s. Zahájení opravyGenerální oprava byla zahájena doručením potřebného nářadí, přípravků a náhradních dílů již dva týdny před plánovaným odstavením celého paroplynového bloku do opravy. Vlastní práce, pod vedením pracovníků Siemens PG, byly zahájeny ihned po zajištění stroje a přípravě plynové turbíny na demontáž. Předání zařízení do opravy bylo provedeno dne 28. března 2009. Demontáž a průběh generální opravy plynové turbínyDemontáž střešních panelů protihlukového krytu, kabelových lávek, potrubních tras a snímatelných izolací probíhala v následujících třech dnech po zahájení tak, aby byl stroj připraven pro demontáž vrchních statorových skříní turbíny a kompresoru.
Kontrolní práce, spojené s měřením vůlí uzavřené turbíny, proběhly před samotnou demontáží vrchních statorových skříní. Následovalo měření vůlí otevřeného stroje tak, aby demontáž rotoru a transport do výrobního závodu Siemens proběhl v nejkratším možném termínu. To se podařilo a po devíti dnech byl demontovaný rotor s kompletním lopatkováním transportován do výrobního závodu v Berlíně. Specialisté firmy Siemens po převzetí rotoru od dopravní firmy ihned zahájili revizní a opravné práce.
Další činnosti generální opravy probíhaly v souběhu na obou zmíněných místech a byly rozděleny následovně:
Montáž statorových lopatek do nosiče vrchní skříně Spodní díly turbíny a kompresoru bez rotoru Zpětná montáž stroje a uvedení do provozu Velký rozsah prací a nepředpokládané nálezy na rotoru v Berlíně způsobily zdržení jeho transportu zpět do Brna. Oproti původnímu plánu se zpětná montáž turbíny zahájila s jedenáctidenním zpožděním. Následovala montáž rotoru a opětovné měření axiálních a radiálních vůlí otevřené turbíny. Poté byla zahájena zpětná montáž vrchních částí skříní turbíny a kompresoru. V konečné fázi montáže příslušenství a potrubních tras se již pracovalo 24 hodin denně. V souběhu s dokončováním montážních prací probíhaly kontroly před vlastním uvedením do provozu a po dokončení montáže byly zahájeny zkoušky pomocných zařízení. Zde se projevily vysoké morální kvality, technická vyspělost a pracovní nasazení všech, kteří se na konečné fázi montáže a uvádění turbíny do provozu podíleli. Zařízení bylo předáno po opravě se zpožděním pouhých tří dnů proti původnímu plánu. Důkazem kvalitního provedení generální opravy spalovací turbíny je její bezporuchový provoz v režimu kombinované výroby tepla a elektrické energie i v režimu dispečerské zálohy. |