Elektrický autobus budoucnosti |
Pátek, 20. květen 2011 |
Přelomovým objevem, který může otevřít cestu k elektrifikaci autobusů, nákladních automobilů a jiných velkých vozidel, jsou duální baterie. Tento systém představuje efektivní řešení, které může redukovat náklady na baterie až o 20%.Výzkumný tým GE úspěšně představil systém dvojité baterie instalovaný do dálkového autobusu s nulovými emisemi. Celý princip je založen na kombinaci vysokokapacitní sodíkové a výkonné lithiové baterii. I když se elektromobily v poslední době prosazují stále častěji, jejich významnějšímu rozšíření brání vysoké pořizovací náklady na baterie. Předmětem výzkumu je proto především snížení velikosti a redukce nákladů baterií. Současný stav je pouze kompromis bez výhod.Většina dnes používaných baterií představuje kompromis mezi výkonem a úložnou kapacitou. Například lithiové baterie jsou schopny zajistit dostatek energie pro zrychlení, ale neumožňují uložit dostatečné množství energie pro delší dojezd. Sodíkové baterie mají přesně opačné vlastnosti. To znamená, že umožňují uložit dostatečné množství energie, ale mají výrazně slabší výkon. Duální baterie je slibným řešením pro autobusy.„Poskytovatelé osobní i nákladní přepravy si uvědomují význam a výhody spojené s elektrifikací flotily. Hledají ovšem taková řešení, která ji umožní s nízkými náklady," uvedl Lembit Salasoo, hlavní konstruktér a výzkumný pracovník projektu hybridních autobusů z GE Global Research. „Náklady na baterie dosud představovaly největší překážku. Systém duální baterie je však dokáže snížit, a tak urychlit elektrickou revoluci pro autobusy a nákladní vozidla. Jejich počet by se brzy mohl pohybovat v řádech stovek či tisíců." „Vstupujeme do dekády dosud nevídaných možností a rozvoje na poli elektrifikované dopravy," dodal Salasoo. „U těžkých vozidel hraje úložná kapacita i výkon klíčovou roli pro optimální fungování. Nicméně přesné energetické potřeby se mohou lišit v závislosti na velikosti a jízdním cyklu. Půvab našeho systému se dvěma bateriemi spočívá v tom, že ho lze škálovat tak, aby poskytl nejvhodnější kombinaci výkonu a úložné kapacity." Duální baterie vyvinutá GE spojuje výhody obou typů baterií do jediného systému. Jak ukázal test hybridního autobusu, lithiová baterie poskytuje požadované zrychlení a ukládá energii při brzdění. Sodíková baterie zajišťuje rovnoměrný tok energie potřebný k dlouhému dojezdu. Každý typ baterie tedy poskytuje to, co dokáže nejlépe. Kromě optimalizace provozu poskytuje duální systém úsporu na nákladech za pořízení baterie až ve výši 20% ve srovnání se systémy, které využívají pouze jeden druh baterie. Největší úspora se projeví právě u vozidel jako autobusy nebo nákladní automobily, které vyžadují jak velký výkon, tak i vysokou úložnou kapacitu. Výhodou duálního systému z hlediska úspor je to, že umožňuje operativně kombinovat méně nákladné baterie, které vyhovují požadavkům na energii i požadavkům na úložnou kapacitu, aniž by se zvyšovala jejich velikost. Při využití pouze jednoho typu baterie by k dosažení stejného výsledku bylo nutné výrazně zvětšit rozměry, čímž by se zároveň významně zvýšily náklady. Budoucnost elektromobilů.Pro plné začlenění elektromobilů do běžného provozu je však nutné zaměřit se na nové technologie a produkty a na vybudování nové infrastruktury. Proto byla vybudována nová výrobna baterií, která je zaměřená na výrobu nové baterie GE Durathon, které je schopna nabídnout nejvyšší výkon ze všech výrobků na bázi sodíkové technologie. Byla vyvinuta nová dobíjecí stanice pro elektromobily Již v současné době jsou elektromobily běžnou součást každodenního života a snížení nákladů jistě povede k jejich dynamickému rozšíření do všech oblastí dopravy. Zdroj: www.inovace.cz |