Zveřejněno: Úterý, 01. březen 2022 |
Ing. Petr Medek | Megger CZ, s. r. o.
Monitoring částečných výbojů je zásadní pro bezpečný a spolehlivý provoz energetických zařízení, jako jsou transformátory, kabely, zapouzdřené rozvodny, generátory, motory a další elektrická zařízení. Aktivita částečných výbojů v čase může způsobit postupnou erozi izolačního materiálu, kdy náklady na odstranění následných nečekaných poruch mohou být fatální.
|
Zveřejněno: Sobota, 26. únor 2022 |
Společnost Siemens dodala dobíjecí centrum pro nákladní vozidla s elektrickým pohonem, které dnes bylo otevřeno v areálu společnosti Mercedes-Benz Trucks Česká republika s.r.o. v pražských Stodůlkách. Jmenovaná společnost se tak připravuje na uvedení elektricky poháněných nákladních vozidel Mercedes-Benz eActros, eEconic a Fuso eCanter na český trh. Jedná se o vůbec první dobíjecí centrum specializované pro nákladní vozy v České republice, dobíjení zde zajišťuje stanice Sicharge D o výkonu 300 kW.
Vedle dobíjecí stanice dodal Siemens na klíč také kompletní infrastrukturu, tedy trafostanici včetně rozvaděčů vysokého napětí (typ Siemens 8DJH), nízkého napětí a transformátoru 1000 kVA, který je kapacitně připraven na rozšíření dobíjecího centra. Součástí dodávky byla také nízkonapěťová a vysokonapěťová kabeláž a veškeré související stavební práce.
„Vybudování první specializované dobíjecí stanice pro nákladní vozidla ukazuje potenciál, který tyto ekologické vozy mají, a to především v městském a příměstském rozvozu zboží a zásilek,” říká Martin Panáč, projektový manažer ve společnosti Siemens. „Je to další důležitý rozměr české elektromobility, která se doposud soustředila především na budování dobíjecí infrastruktury pro osobní elektromobily, případně pro MHD.“
|
Zveřejněno: Pátek, 25. únor 2022 |
Proto je pro zajištění bezpečnosti zásadní povědomí zaměstnanců o všech rizikách a správném chování ve vztahu k výpočetní technice, což platí nejen pro počítače, ale i pro mobilní telefony. Dalším z rizik jsou pak phishingové kampaně, kdy se útočníci snaží vylákat heslo uživatele pomocí e-mailu a následně podvržených stránek, které vypadají podobně jako například přihlášení do aplikace či kancelářského balíku, kde je uživatel zvyklý pracovat. I v tomto případě, pokud je útok úspěšný, hrozí firmě únik dat či finančních prostředků, avšak jejich ztráty způsobené zašifrováním se lidé obávat nemusí.
Problémy se samozřejmě nevyhýbají ani větším společnostem a při útocích většinou nezáleží na tom, v jakém oboru daný subjekt podniká. Dalo by se říci, že zásadně jsou ohroženy zejména ty firmy, které jsou přesvědčeny, že se jich útok nemůže týkat, protože dle svých slov nemají data, která by někoho zajímala. Data ale nemusí být zajímavá pro někoho externího, důležitý je pohled na jejich hodnotu a dostupnost v rámci společnosti. Útok je může zničit, čímž ohrozí celý byznys. „O data nemusíte přijít jen útokem, mohou být například zasažena i chybou IT vybavení či osobní chybou jednotlivce v rámci firmy. Proto je ochranu dat důležité vnímat napříč společností a zajistit jejich co nejlepší správu od zálohování přes zmíněné kybernetické hrozby až po kontrolu, kdo interně má k datům přístup,“ říká Petr Loužecký, expert na cloud a ředitel cloudových služeb ze společnosti Algotech.
|
Zveřejněno: Čtvrtek, 17. únor 2022 |
VN rozvaděč v rozvodně Münichtal využívá tzv. technologii „clean air“. Inovativní izolační médium obsahuje složky z okolního vzduchu. Řešení rozvodu energie bez obsahu fluorovaných skleníkových plynů podporuje udržitelný přístup skupiny Energie Steiermark.
Rozvodna Münichtal rakouské energetické skupiny Energie Steiermark je nově vybavena udržitelným VN rozvodným systémem od společnosti Siemens. Rozvodna je v provozu od konce roku 2020 a po ukončení zkušebního provozu byla nyní oficiálně předána zákazníkovi. Jedná se o první instalaci bezfluorového rozvaděče z ekologického „modrého“ portfolia společnosti Siemens u zákazníka v Rakousku.
|
Zveřejněno: Čtvrtek, 17. únor 2022 |
Elektromobilita je v automobilovém průmyslu poměrně mladé odvětví podnikání, proto je zde důležité neustále posouvat hranice možností. Z tohoto důvodu vyvinula společnost SAR, specializující se na automatizaci, kompletní výrobní linku pro plně automatickou výrobu elektronického modulu – který tvoří srdce elektromobilů – s využitím jedenácti robotů KUKA.
Automatizovaná výroba řídicího prvku elektromobility
Elektronický modul je srdcem každého elektromobilu. Poměrně nenápadné zařízení není o mnoho větší než krabice od bot a váží asi dvanáct kilogramů; jako centrální řídicí prvek ve vozidle převádí stejnosměrný proud z baterií na střídavý. Teprve potom může motor pracovat s energií s nulovými emisemi a přeměnit ji na hnací sílu. I přesto, že elektromobilita zažívá boom, jde v automobilovém průmyslu o poměrně novou technologii, a to hlavně z hlediska zkušeností s výrobou a vývojem modelů automobilů.
Obr 1. Precizní montáž: KR CYBERTECH vkládá vnitřní elektronické prvky do krytu řídicí jednotky elektromobilu
|
Zveřejněno: Pondělí, 14. únor 2022 |
Krytí elektrických zařízení vyjadřuje jejich konstrukční zabezpečení proti vniknutí vody, nebezpečnému dotyku a vniknutí cizích předmětů. Stupeň zabezpečení se označuje písmeny IP ( International Protection) a je normalizován podle ČSN EN 60529. Za písmeny IP je dvojčíslí, případně přídavné a doplňkové písmeno, které popisuje způsob zkoušky.
Popisné schéma: IP 12XY
1 První číslice popisuje stupeň ochrany osob před nebezpečným dotykem a stupeň ochrany zařízení před vniknutím cizích předmětů.
2 Druhá číslice popisuje stupeň ochrany před vniknutím vody.
X Přídavné písmeno (nepovinné). Udává stupeň ochrany osob před dotykem nebezpečných částí, je-li skutečná ochrana osob před dotykem nebezpečných částí vyšší než ochrana, kterou udává první charakteristická číslice, nebo je-li první charakteristická číslice nahrazena písmenem X. Může nabývat hodnot
A, B, C nebo D.
Y Doplňkové písmeno (nepovinné) se používá k doplňkovým informacím, doposud používaná písmena jsou H, M, S, W
|
Zveřejněno: Pondělí, 14. únor 2022 |
Studenti VUT v Brně se mohou opět těšit na inženýrskou soutěž navazující na loňský EBEC. BSEC (Brno Student Engineering Competition) je soutěž pro 3-4 členné týmy odehrávající se hned na dvou fakultách VUT. Již tradičně bude účastníky čekat velká výzva, týmová spolupráce a hlavně využití znalostí ze školy v praxi. Soutěž se uskuteční v prostorách Vysokého učení technického v Brně ve dnech 20. – 25. února. Přihlásit svůj tým je možné do 18. února na https://best.vutbr.cz/bsec/.
Celá soutěž má dvě části v podobě fakultního kola a předkola. Internetovým předkolem se začne v neděli 20. února, kdy všechny přihlášené týmy mají 24 hodin na řešení jednoho zadání a zaslání výstupu. Porota poté vyhodnotí všechna řešení a vybere postupující, kteří se zúčastní příslušného Fakultního kola, na které se přihlásili. Na Fakultě strojního inženýrství bude soutěž probíhat 23. února, o dva dny později se pak na soutěžící bude těšit Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií.
|
|
|