Domů Pro materiálový tok je to prostě kvantový skok Pohony pro horizontální dopravní techniku: Lenze Smart Motor zásadně redukuje počet variant

Pro materiálový tok je to prostě kvantový skok Pohony pro horizontální dopravní techniku: Lenze Smart Motor zásadně redukuje počet variant

Tisk Email
Hodnocení uživatelů: / 1
NejhoršíNejlepší 
Čtvrtek, 13. listopad 2014

16.1Umění spočívá vždy v jednoduchosti. Nejlepší inovace jsou právě ty, které potenciál této jednoduchosti odkryjí a vedou ke skutečné přidané hodnotě. A přesně toto se podařilo u Lenze s nejnovějším typem výrobku Lenze Smart Motor: řešení doplňuje jednoduchost střídavého motoru technickými přednostmi elektronického řízení motoru. Pohon je přizpůsoben pro aplikace v horizontální dopravní technice, uživatelé profitují z velmi malého počtu motorů, s nimiž jsou přesto zachovány flexibilní možností použití, rovněž z jednoduchého ovládání pomocí bezdotykové obsluhy bez napětí, například přes Smartphone aplikace.

Válečkové, řetězové a pásové dopravníky jsou klasickým řešením v horizontálních materiálových tocích, jestliže se mluví o poměrně jednoduchých řešeních pohybu. Motory jsou zpravidla pevně připojeny na síť, hnací momenty a otáčky jsou realizovány pomocí odpovídajících druhů pohonů a převodů. Řízení je prováděno pomocí stykačů a spouštěčů, které jsou opět spínány řídicí jednotkou. To celé je dobře etablováno a pracuje s vysokou využitelností. V posledních letech se motory při vývoji strojů dostávají stále více do světla ramp, a to nejen z důvodu stoupajících nároků na energetickou efektivnost, které jdou ruku v ruce s ostřejšími mezinárodními normami. Více mědi ve vinutích pro IE2 nebo IE3 jinak úsporné motory zvětšilo a zdražilo. Kombinace s měniči frekvence pro řízení otáček podle potřeb aplikace přináší s sebou také lepší zařazení IE, ve velkém množství aplikací pro obor materiálových toků to ale představuje známé střílení z kanónu na vrabce. Ani následující otázka není méně napínavá: Je vůbec možné zvládnout v intralogistice šikovným managementem tu masu nejrůznějších hnacích os, variant a součástí?

Vysoké rozběhové momenty v dopravní technice, následované relativně nízkými trvalými momenty, vytvářejí dilema, jak pohony navrhnout bez příliš velkého předimenzování. Čeho je moc, to bude později vadit při stanovení odebíraného proudu. V tomto ohledu dokázal Lenze svým novým motorem vyřešit jednu z největších výzev při konstrukci strojů pro materiálové toky. Nové pohony přinášejí totiž maximální standardizaci spolu s vysokou energetickou efektivitou. Na jakém principu je založena tato nová hospodárnost?

Křemík místo mědi

Jádro inovace spočívá především v kousku inteligence, který Lenze integroval do svorkovnice střídavých motorů. Elektronika dokáže spolehlivě zvládnout vysoké rozběhové momenty v dopravní technice díky přetížitelnosti až do čtyřnásobku jmenovitého momentu. Tento efekt vede k tomu, že i při velkých zrychleních při rozběhu, není pohon v trvalém provozu předimenzován. Tato souvislost přináší hmatatelné výhody: Protože toto chování umožňuje volit menší provedení, lze vybrat kompaktnější motory s nižším výkonem. Menší jmenovitý výkon přináší další výhodu spočívající v tom, že motory při konstantním provozu běží blíže optimálního pracovního bodu, a proto se točí s menšími ztrátami – podporovány dodatečnou funkcí úspory energie, rovněž vyvinutou u Lenze. Při konstrukci dbal Lenze na to, aby výhody motorů s menší konstrukční velikostí nebyly znehodnoceny velikostí svorkovnice. V důsledku toho je snadná také přestavba stávajících zařízení, protože se neočekávají žádné konstrukční překážky.

Jeden motor a skutečně mnoho možností16.2

Jak bylo na začátku načrtnuto, používají výrobci techniky pro materiálové toky jednak pohony, které jsou optimálně koncipovány pro daný účel, přitom ale také nesmějí pouštět ze zřetele standardizaci. Praxe však ukazuje stěží přehlédnutelný počet plně konfigurovaných motorů s převodovkami, které se v zásadě liší jen různými otáčkami. Tento rozptyl typů přináší více práce při konstruování, dokumentaci a také při udržování zásob náhradních dílů. Toto jsou jen čtyři oblasti v řetězci zvyšování přidané hodnoty které se dají optimalizovat. Lenze vypočítal, že s variantami Smart Motor je možné snížení o 60 – 80 procent. Rozhodující důvod pro tento odhad: otáčky u Lenze Smart Motor lze zcela jednoduše nastavit přímo na místě. Jedinou variantou je možné pokrýt rozsah 500 až 2600 otáček za minutu při konstantním točivém momentu.

Dalším zlatým hřebem je vlastní nastavení a to – bezdotykově a bez adresování, stejně jako bez napětí. Lenze používá pro nastavení parametrů technologii NFC – tak zvanou „Near Field Communication“, která se ve Smartphones stává standardem. Ve spojení se Smartphones od Lenze mohou být motory připraveny pro jejich úkoly úplně jednoduše, bez nutnosti připojení napětí.

Příjemný vedlejší efekt u Smartphone aplikace: Protože programy je nutné pro provoz po telefonu udržovat velmi kompaktní, zajistí tato technická rámcová podmínka sama o sobě, že nástroj pro uvádění do provozu je nutné udělat co nejjednodušeji. S tímto App je možné ihned po vybalení na pracovním stole nebo přímo v zařízení nastavit požadované otáčky a rampy. To všechno funguje naprosto komfortně bezdotykově a především bez toho, že by bylo nutné přístroj zamontovat.

Motory dále poskytují dva digitální vstupy a jeden výstup. To umožňuje, aby řízení motorů v normálním provozu mohlo používat dvě různé rychlosti ( snížená a provozní rychlost ) a rovněž vydávat příkazy pro start a zastavení. Mimo to je možné velmi jednoduše realizovat měkký rozjezd a změnu směru otáček. Protože rozběhové a brzdící rampy se nastavují individuálně, nedochází k nekontrolovaným skokům točivého momentu, které zatěžují mechaniku zařízení nebo mohou přivést dopravované zboží z rovnováhy.

Vyhoďte stykače

Pokračuje to dále s opotřebením. Lenze Smart Motory mají integrovánu elektronickou funkci stykače. Tato alternativa jednak uvolní místo v rozvaděči, zároveň odstraní opotřebení mechanických spínacích kontaktů. Stejně tak jsou integrovány funkce jističe motoru, takže například není nutné externě hlídat teplotu motoru.

Závěrem

Jednoduché objednávání několika typů bez nebezpečí záměny při montáži a jednoduché uvádění do provozu. Lenze Smart Motor vytváří prostor řešení, ve kterém se dá zařídit množství úkolů horizontální dopravní techniky bez nákladného managementu variant. Z toho vyplývají enormní nárůsty efektivity v průběhu celého řetězce – je to prostě kvantový skok.

 

Přehled nových článků

insio


insio


insio

Buďte stále v obraze:

Chci odebírat novinky