RORMaxx – sportovní automobil poháněný větrnou energií |
Středa, 12. srpen 2009 |
V rámci probíhajícího hledání alternativních zdrojů energie byly některé věci přehlíženy, jako třeba vítr. Proto se nyní na mnoha místech začínají budovat větrné elektrárny jako zdroj snadno přístupné energie z obnovitelných zdrojů.
Toto řešení se ujalo i v podobě pohonu sportovního vozu. Zatímco návrh je teprve v první fázi vývoje, základní princip fungování byl již zveřejněn. Překvapivě tato myšlenka nepochází z žádné prominentní laboratoře, ale vyšla z hlavy dvou studentů. Rory Handel a Max Bricklin, oba z Harvard-Westlake jsou odpovědni za koncepci větrem poháněného auta. RORMaxx bude poháněn 210 kW elektromotorem. Výkon bude poskytnut z lithium-phosphate baterií, které mohou být nabíjené skrz solární panely, které budou sloužit jako obložení automobilu. Za slunečního dne by solární energie mohla prodloužit celkový dojezd o 15–30 %. Jde o tzv. střídače, které zajišťují mimořádně vysokou účinnost největšího fotovoltaického systému na světě. Systém leží asi 250 km jižně od Madridu na ploše zhruba 118 hektarů (185 fotbalových hřišť), na kterém je v současnosti instalováno 350 000 fotovoltaických panelů dodávajících výkon 46,7 MW. Od loňského roku je v provozu 7 beztransformátorových jednotek se střídači s výkony od 250 kW do 1,0 MW, které splňují vysoké nároky na účinnost a hospodárnost moderních fotovoltaických zařízení. Modulární konstrukční systém střídačů a panelů dodaný firmou Bonfiglioli má na vstupní straně vždy dva individuální stejnosměrné moduly o výkonu 140 kW, které jsou kombinovatelné velmi jednoduše se střídavými výstupními moduly. Stejnosměrná strana je dimenzována pro napětí 425–875 V, maximálně 900 V. Handel a Bricklin také uvažují o konopí, jako kompozitního materiálu pro tvorbu karoserie, než o karbonových vláknech. Věří, že to bude krok k ekologičtějšímu vozidlu bez zvýšení jeho váhy. Zdroj: http://www.formulaae.com |